fredag 18. november 2011

Ettertanke

Jeg fikk møte på rektorsamling på fylkesnivå, hvor jeg fikk kjøre en miniundersøkelse på status IKT i kulturskolesystemet. Spørreskjema var anonymt og omhandlet bruk av IKT administrativt og pedagogisk. Jeg holdt en liten innledning med tanker fra Lillestrøm-konferansen og refleksjoner om at kulturskolen sover litt i timen. Mistankene ble bekreftet,det er lite bruk og utvikling på området i skoleslaget .Kulturskolens mål er å bli et ressurssenter i lokalsamfunnet og i forhold til skolene.Da må vi på banen i forhold til IKT.
Tilbake på egen skole synes jeg vi er i ferd med å ta noen grep på dette, vi har fått til en del i høst, vi er faktisk i "moderat digital utvikling". Det viktigste er å bli en del av kommunenes IKT-plan og satsning, det genererer maskiner og programvare.I dag var en vellykket kursdag med komponering (Sibelius-program) Vi har også fått en ide for å avhjelpe vikarsituasjonen; lage et pc-rom med programvare med generell musikkteri, samspill m.m. Slik at vi om nødvendig kan undervise små grupper og flytte på lærere på en ny måte. Eleven blir da mer et felles ansvar-og det blir ikke mesterlæring konsekvent .Et klokt hode? har sagt:-"Farlig å holde skolen uendret,men samfunnet rundt endres."-også Kulturskolen!

4 kommentarer:

  1. Her ser det ut som om du har jobbet godt i høst. Noen ganger må en bare så et frø før prosessen er igang.

    Sønnene min gikk på Kultur skolen i Bergen (noen år siden nå) og det var ingenting som skjedde digitalt. (Dette var i 2004, og jeg har ikke peiling hva som skjer nå.)I dag er han avhengig av datamaskinen for å drive på med sin musikk. ipaden er selvskreven når han komponerer, Youtube når han skal se nye grep og øve inn "Grifs" (tror det er det han kaller det). De spiller inn, sender hverandre etc. Så at IKT kan hjelpe innen det kvalitativt nye i Kulturskolen, men også innen det administrative kan dere sikkert oppleve fordeler.

    Sier bare lykke til:-)

    SvarSlett
  2. Ikke det at jeg kjenner IKT bruken ved kulturskolen i min egen kommune så godt. Men der er vi samkjørt. Dette er et samarbeid som fungerer meget godt. All musikk undervisning foregår på kryss, samt at mine elever får undervisning i skoletiden. De bruker IKT i komponering og mye annet. Så det går an. Det ser ut som om du begynner å få til noe. Det er bra.

    SvarSlett
  3. Jeg blir i så godt humør av å høre om slike initiativ som du tar for å få til utvikling der du jobber, Merete! Hele dette "undervisnignsolpplegget" blir så mye mer meningsfullt enn om det bare skulle handle om å utvikle passiv kunnskap. Lykke til med det viktige arbeidete du gjør, også etter at vi er ferdige med denne modulen.

    SvarSlett
  4. Det er bra du fikk komme inn på fylkesnivå, det er viktig at lederne blir bevisst på IKTarbeidet de kan initiere. Du har virkelig fått satt i gang prosesser, og det er kjempebra og du får tilliten!

    Ta vare å kontaktene og tilliten, så vil du høste mer av arbeidet ditt. Kjør på!

    SvarSlett